تبلیغات
لونه - استفاده از Arpegiation جهت تولید و ساخت ملودی های تنال

برای تهیه و تولید یک موزیک تنال تحمیل تنالیته به گوش شنونده می توان با رعایت موارد ی در نوشتن ملودی حتی بدون وجود هارمونی تنالیته را بوضوح در ملودی احساس کرد. مد نظر داشته باشید که هرگز صرف مصرف از نت های یک گام نمی تواند

دانلود vst

دانلود وی اس تی,وی اس تی,دانلود vst,فروش vst,خرید vst,خرید وی اس تی

به تنهایی به ملودی شما تنالیته معین ی را القا نماید .

همان گونه که می دانید گاهی درجات گام ارزش خاصی دارند مصرف بیشتر از این در جات در ملودی می تواند علت ی باشد که شنونده درک تنال بودن از موسیقی را بدست می آورد. در یکشیوه آسان شما می توانید از نتهای هارمونی لحظه ای

خود جهت ملودی استفاده بکنید و آنها را در طول اجرا بکنید . به این تکنیک arpegiation گفته می شود و نبایستی آنرا با اصطلاح آرپژ یکی بدانید هر چند با بی رابطه هم نیستند. در arpegiation شما با استفاده از نت های آکورها ملودی ای

می نویسید که در گذر زمان معین کننده هارمونی شما خواهد بود و شنونده ناخودآگاه هارمونی قطعه را درک خواهد کرد.

بعد از تهیه و تولید چند میزان ملودی با مصرف ازآموزش بالا می توانید آنها را با استفاده از درجات غیر مهم گام که به آنها نتهای همسایه میگوییم (Neighbor Note) ملودی خود را زینت بکنید . پس شما می توانید arpegiation را با یک یا چند نت غیر هارمونیک که صرفا” از روی آنها گذر صورت میگیرد زینت دهید. این نتهای همسایه در واقع همان نقش رنگ کردن آکورد در هارمونی را بعهده دارند.هرچند آنها شاید در حالت عادی در گام مورد نظر ناموزون صدا دهند اما اگر به درجه مناسب ختم شوند یقینا” نقش خیلی مهیج زیبا یی را بازی خواهند کرد. به شکل اول نگاه بکنید ، این ملودی قطعه ای است در فا ماژور که موارد ی که گفتیم در آن نوشته شده است.

درجاتی از گام که هارمونی را نیز تحمیل می کنند در این ملودی درجات I، III V هستند . آسان تر از این نمی شود چرا که تا انتهای میزان اول نت فا که تونیک هم است به گوش می رسد، بعد از آن بسیار زیاد محکم پای خود را روی نت

دیگری قرار می دهیم که ارزش هارمونیک بسیار زیاد ی دارد به مفهوم درجه سوم که مینور نبودن ملودی را بآسانی معین می نماید . (این نکته مهمی است که می بایست به آن دقت بکنید ) در میزان دوم جهت رسیدن به درجه پنجم (C) قدم کوچکی روی نت Bb قرار میدهیم. اگر دقت بکنید احساس ما می گوید چنانچه ملودی بخواهد تنال باشد روی این نت نباید زیاد ایستاد ذاتا” کششی بسوی دو یا لا خواهد داشت. در نهایت در میزان سوم جهت آنکه نیم عبارت را کامل کنیم یک ضرب به خارج از نت های آکورد می رویم و دوباره باز می گردیم.

بنظر آسان می آید اما بسیاری از بزرگان موسیقی بخصوص در دوره کلاسیک از این نحوه مصرف کرده اند، به مثال دوم نگاه بکنید .

چهار میزان اول از سونات K545 موتزارت که کاملا” از Arpegiation در آن مصرف شده است.

با وجود آنکه این مثال بنظر پیچیده تر می آید اما بآسانی ایده arpegiation در آن دیده می شود. درمیزان اول بوضوح از نت های آکورد دو ماژور استفاده شده است بدون آنکه حتی یک لحظه از نت های

همسایه آکورد استفاده شود. پس به ابه احتمال زیاد ل زیاد در این لحظه شنونده هارمونی تونیک را در ذهن خود درک خواهد کرد.

در نیمه اول میزان دوم هارمونی مورد استفاده روی درجه پنجم گام به مفهوم آکورد سل ماژور – هفت – بود ه است که در اینجا از نت های سی و ر مصرف شده است. شما وقت گوش دادن به این ملودی بآسانی حس در درجه پنجم را خواهید

داشت. وجود آن یک نت دولاچنگ (C) که تنها جهت گذر از B به D از آن مصرف شده است تاثیری در حس هارمونیک شما نخواهد داشت. ولی در نیمه دوم این میزان بوضوح روی نت دو که پایه آکورد تنالیته هست ایستاده ایم ملودی بسهولت بازگشت به تنالیته را نمایش می دهد.

نیمه اول میزان سوم ملودی سکونی معادل یک نت سفید روی لا دارد. در اینجا نا گزیر هستیم قبول کنیم که قرار بر این بوده است که با هارمونی فا ماژور در این دو ضرب حرکت کنیم (چرا؟). در واقع اگر شما جای موتزارت بودید در عوض این نت سفید می توانستید هر آرپژی به مدت دو ضرب روی فا ماژور بزنید. اما موتزارت بخاطر انتخاب موتیفی که جهت ملودی خود انجام داده است ناگزیر شده است آنرا بصورت نت سفید نگاه دارد. در نیمه دوم میزان همان پیشنهاد اخیر جهت آکورد دو ماژور توسط موتزارت انجام شده و از نتهای سل دو برای اینکار بهره برده شده است.

و بالاخره در میزان چهارم که نیمی از آن به آکورد درجه پنجم گام به مفهوم سل ماژور – هفت – و نیمه انتها آن به فرود روی آکورد تونیک به مفهوم دو ماژور تعلق دارد. فقط نکته خیلی مهم که جای دارد تاکید کنیم اینکه با بکار برده شدن نت می (E) در این ملودی بدون حضـور هارمونی می توان به سهولت از ماژور بودن آن اطمینان حاصل کرد.

دقت بکنید که با مشاهده این مثال می بینید که حتی بدون هارمونی شما ملودی ای را نوشته اید که تنال است شکی نیست شنونده احساس تنال بودن می نماید .

علت اینکه در این مطلب فایلهای صوتی را قرار ندادیم آن است که بتدریج باید ذهن خود را عادت دهیم تا بدون استفاده از گوش و با کمک چشم بتواند ملودی را حس نماید . بعنوان یک تست می توانید روی کاغذ در گام ماژور یا مینور ویِژگزینشه 4 یا 8 میزان ملودی بنویسید و سعی بکنید از همین تکنینک Arpegiation مصرف بکنید . پس آنرا با ساز خود بنوازید و نتیجه را با آنچه می پنداشتید مقایسه بکنید .


  • آخرین ویرایش:-
نظرات()   
   
Foot Complaints
شنبه 14 مرداد 1396 09:51 ب.ظ
We stumbled over here different website and thought I may as well check
things out. I like what I see so i am just following you.
Look forward to checking out your web page for a second
time.
How you can increase your height?
سه شنبه 10 مرداد 1396 02:18 ق.ظ
Hi! This is my first visit to your blog! We are a team
of volunteers and starting a new project in a community in the same niche.

Your blog provided us useful information to work on. You have done a marvellous job!
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 03:03 ق.ظ
I’m not that much of a online reader to be honest but your sites really nice, keep
it up! I'll go ahead and bookmark your website to come back down the road.
Cheers
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 08:35 ب.ظ
Thankfulness to my father who told me concerning this web site, this web site is truly remarkable.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 12:47 ب.ظ
Nice post. I learn something new and challenging
on sites I stumbleupon everyday. It's always exciting to read content from other authors and
use a little something from other sites.
BHW
سه شنبه 15 فروردین 1396 06:04 ب.ظ
Hello there, I discovered your site via Google whilst searching for a related matter, your site came up, it appears great.

I've bookmarked it in my google bookmarks.
Hello there, simply become aware of your blog through Google, and found that
it is truly informative. I'm gonna be careful for brussels.

I will be grateful should you proceed this in future.
Numerous folks will probably be benefited from your writing.
Cheers!
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 10:38 ق.ظ
Hi there it's me, I am also visiting this website regularly, this site is in fact fastidious and the viewers are actually sharing
fastidious thoughts.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

دامنه چیست ؟..........چهارشنبه 28 مهر 1395

دانلود موزیک نو جی دال به نام یآدم تو را فراموش..........دوشنبه 18 مرداد 1395

دانلود موسیقی جدید مهدی جهان ی، علیشمس به نام مدیونم به تو..........چهارشنبه 23 تیر 1395

روانشناسی-بررسی میزان عزت نفس کارکنان مجرد ومتاهل بیمارستان حکیم..........سه شنبه 4 خرداد 1395

کاسنی در طب سنتی..........دوشنبه 27 اردیبهشت 1395

متن آهنگ حمید عسکری ایده آل..........پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395

استفاده از Arpegiation جهت تولید و ساخت ملودی های تنال..........پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395

استفاده از Arpegiation جهت تولید و ساخت ملودی های تنال..........پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395

افزایش فروش در شرایط رکود و بازار دشوار..........دوشنبه 19 بهمن 1394

خانه / کسب در آمد / کسب در آمد از طریق پاسخ دادن به نظر سنجی های آنلاینکسب در آمد از طریق پاسخ دادن به نظر سنجی های آنلاین..........شنبه 12 دی 1394

مقایسه لایه های مـدل OSI و مدل TCP/IP..........سه شنبه 8 اردیبهشت 1394

طراحی سایت تفریحی و طراحی سایت سرگرمی با بازدید بالا..........سه شنبه 8 اردیبهشت 1394

چطور بر تعریق زیاد فائق شویم؟ ..........یکشنبه 23 فروردین 1394

جدیدترین جوکهای باحال خنده دار لاین و وایبر ..........یکشنبه 23 فروردین 1394

عکس های جدید لیلا اوتادی اردیبهشت ۹۴ ..........شنبه 22 فروردین 1394

همه پستها