تبلیغات
لونه - استفاده از Arpegiation جهت تولید و ساخت ملودی های تنال

برای تولید و ساخت یک موزیک تنال و تحمیل تنالیته به گوش شنونده می توان با رعایت موارد ی در نوشتن ملودی حتی بدون وجود هارمونی تنالیته را بوضوح در ملودی حس کرد. مد نظر داشته باشید که هرگز صرف مصرف از نت های یک گام نمی تواند

وی اس تی

دانلود وی اس تی,وی اس تی,دانلود vst,فروش vst,خرید vst,خرید وی اس تی

به تنهایی به ملودی شما تنالیته معین ی را القا نماید .

همان گونه که می دانید برخی درجات گام اهمیت خاصی دارند استفاده بیشتر از این در جات در ملودی می تواند علت ی باشد که یک شنونده درک تنال بودن از موزیک را بدست می آورد. در یکروش آسان شما می توانید از نتهای هارمونی لحظه ای

خود برای ملودی استفاده بکنید آنها را در طول زمان اجرا بکنید . به این تکنیک arpegiation گفته می شود نمی بایست آنرا با اصطلاح آرپژ یکی بدانید هر چند با بی رابطه هم نیستند. در arpegiation شما با استفاده از نت های آکورها ملودی ای

می نویسید که در گذر زمان معین کننده هارمونی شما خواهد بود شنونده ناخودآگاه هارمونی قطعه را درک خواهد کرد.

بعد از تهیه و تولید چند میزان ملودی با استفاده ازروش بالا می توانید آنها را با استفاده از درجات غیر مهم گام که به آنها نتهای همسایه هم میگوییم (Neighbor Note) ، ملودی خود را زینت بکنید . پس شما می توانید یک arpegiation را با یا چند نت غیر هارمونیک که صرفا” از روی آنها گذر صورت میگیرد زینت دهید. این نتهای همسایه در واقع همان نقش رنگ کردن آکورد در هارمونی را بعهده دارند.هرچند آنها احتمالا در حالت عادی در گام مورد نظر ناموزون صدا دهند اما اگر به درجه مناسب ختم شوند یقینا” نقش بسیار زیاد مهیج قشنگ یی را گیم خواهند کرد. به شکل اول نگاه بکنید ، این ملودی قطعه ای است در فا ماژور که موارد ی که گفتیم در آن نوشته شده است.

درجاتی از گام که هارمونی را هم تحمیل می کنند در این ملودی درجات I، III V هستند . آسان تر از این نمی شود برای چه که تا انتهای میزان اول نت فا که تونیک هم است به گوش می رسد، بعد از آن زیاد محکم پای را روی نت

دیگری قرار می دهیم که ارزش هارمونیک بسیاری دارد به مفهوم درجه سوم که مینور نبودن ملودی را بآسانی معین می نماید . (این نکته مهمی است که می بایست به آن دقت بکنید ) در میزان دوم برای رسیدن به درجه پنجم (C) قدم کوچکی روی نت Bb قرار میدهیم. چنانچه دقت بکنید حس ما می گوید چنانچه ملودی بخواهد تنال باشد روی این نت نمی بایست زیاد ایستاد ذاتا” کششی بسوی دو یا لا خواهد داشت. در نهایت در میزان سوم جهت آنکه نیم عبارت را کامل کنیم یک ضرب به خارج از نت های آکورد می رویم و دوباره باز می گردیم.

بنظر آسان می آید ولی بسیاری از بزرگان موزیک بخصوص در دوره کلاسیک از این نحوه مصرف کرده اند، به مثال دوم نگاه بکنید .

چهار میزان اول از سونات K545 موتزارت که کاملا” از Arpegiation در آن استفاده شده است.

با وجود آنکه این مثال بنظر پیچیده تر می آید اما بآسانی ایده arpegiation در آن دیده می شود. درمیزان اول بوضوح از نت های آکورد دو ماژور استفاده شده است بدون آنکه حتی لحظه از نت های

همسایه آکورد مصرف شود. پس به ابه احتمال زیاد ل زیاد در این لحظه شنونده هارمونی تونیک را در ذهن درک خواهد کرد.

در نیمه اول میزان دوم هارمونی مورد مصرف روی درجه پنجم گام یعنی آکورد سل ماژور – هفت – بود ه است که در اینجا از نت های سی ر مصرف شده است. شما وقت گوش دادن به این ملودی بآسانی حس حضـور در درجه پنجم را خواهید

داشت. وجود آن نت دولاچنگ (C) که تنها برای گذر از B به D از آن مصرف شده است تاثیری در حس هارمونیک شما نخواهد داشت. ولی در نیمه دوم این میزان بوضوح روی نت دو که پایه آکورد تنالیته هست ایستاده ایم و ملودی بسهولت بازگشت به تنالیته را نمایش می دهد.

نیمه اول میزان سوم ملودی سکونی معادل یک نت سفید روی لا دارد. در اینجا نا گزیر هستیم قبول کنیم که قرار بر این بوده است که با هارمونی فا ماژور در این دو ضرب حرکت کنیم (چرا؟). در واقع اگر شما جای موتزارت بودید در عوض این نت سفید می توانستید هر آرپژی به مدت دو ضرب روی فا ماژور بزنید. اما موتزارت بخاطر انتخاب موتیفی که جهت ملودی انجام داده است ناگزیر شده است آنرا بصورت نت سفید نگاه دارد. در نیمه دوم میزان همان توصیه اخیر برای آکورد دو ماژور بوسیله موتزارت انجام شده و از نتهای سل و دو برای اینکار بهره برده شده است.

و بالاخره در میزان چهارم که نیمی از آن به آکورد درجه پنجم گام یعنی سل ماژور – هفت – نیمه انتها آن به فرود روی آکورد تونیک به مفهوم دو ماژور تعلق دارد. تنها نکته با اهمیت که جای دارد اصرار کنیم اینکه با بکار برده شدن نت می (E) در این ملودی بدون هارمونی می توان به سهولت از ماژور بودن آن اطمینان حاصل کرد.

دقت بکنید که با مشاهده این مثال می بینید که حتی بدون هارمونی شما ملودی ای را نوشته اید که تنال است و شکی نیست شنونده احساس تنال بودن می نماید .

علت اینکه در این مطلب فایلهای صوتی را قرار ندادیم آن است که بتدریج باید ذهن خود را عادت دهیم تا بدون استفاده از گوش و با کمک چشم بتواند ملودی را احساس نماید . بعنوان تست می توانید روی کاغذ در گام ماژور یا مینور ویِژگزینشه 4 یا 8 میزان ملودی بنویسید سعی بکنید از همین تکنینک Arpegiation مصرف بکنید . پس آنرا با ساز خود بنوازید و نتیجه را با آنچه می پنداشتید مقایسه بکنید .


  • آخرین ویرایش:-
نظرات()   
   
foot issues
شنبه 18 شهریور 1396 03:24 ب.ظ
Superb, what a web site it is! This blog provides useful information to us, keep
it up.
How do you strengthen your Achilles tendon?
جمعه 13 مرداد 1396 10:29 ب.ظ
Good post. I certainly love this site. Thanks!
http://gitabourbonnais.hatenablog.com/archive
یکشنبه 8 مرداد 1396 06:41 ق.ظ
hey there and thank you for your information – I have definitely picked up
anything new from right here. I did however expertise some technical points using this site,
since I experienced to reload the website many times previous to
I could get it to load correctly. I had been wondering if your
web hosting is OK? Not that I'm complaining, but slow loading
instances times will very frequently affect your placement
in google and can damage your quality score if ads and marketing with Adwords.

Anyway I'm adding this RSS to my email and could look out for much more of your respective exciting
content. Make sure you update this again very soon.
manicure
چهارشنبه 23 فروردین 1396 12:37 ب.ظ
That is a really good tip especially to those new
to the blogosphere. Simple but very accurate information… Thank you
for sharing this one. A must read post!
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 12:45 ق.ظ
My partner and I stumbled over here coming from a different web address and thought
I might as well check things out. I like what I see so now i am following you.
Look forward to finding out about your web page again.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

دامنه چیست ؟..........چهارشنبه 28 مهر 1395

دانلود موزیک نو جی دال به نام یآدم تو را فراموش..........دوشنبه 18 مرداد 1395

دانلود موسیقی جدید مهدی جهان ی، علیشمس به نام مدیونم به تو..........چهارشنبه 23 تیر 1395

روانشناسی-بررسی میزان عزت نفس کارکنان مجرد ومتاهل بیمارستان حکیم..........سه شنبه 4 خرداد 1395

کاسنی در طب سنتی..........دوشنبه 27 اردیبهشت 1395

متن آهنگ حمید عسکری ایده آل..........پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395

استفاده از Arpegiation جهت تولید و ساخت ملودی های تنال..........پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395

استفاده از Arpegiation جهت تولید و ساخت ملودی های تنال..........پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395

افزایش فروش در شرایط رکود و بازار دشوار..........دوشنبه 19 بهمن 1394

خانه / کسب در آمد / کسب در آمد از طریق پاسخ دادن به نظر سنجی های آنلاینکسب در آمد از طریق پاسخ دادن به نظر سنجی های آنلاین..........شنبه 12 دی 1394

مقایسه لایه های مـدل OSI و مدل TCP/IP..........سه شنبه 8 اردیبهشت 1394

طراحی سایت تفریحی و طراحی سایت سرگرمی با بازدید بالا..........سه شنبه 8 اردیبهشت 1394

چطور بر تعریق زیاد فائق شویم؟ ..........یکشنبه 23 فروردین 1394

جدیدترین جوکهای باحال خنده دار لاین و وایبر ..........یکشنبه 23 فروردین 1394

عکس های جدید لیلا اوتادی اردیبهشت ۹۴ ..........شنبه 22 فروردین 1394

همه پستها